اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        


 جستجو 



 
  مؤلفه هاي حوزه انقلابي از ديدگاه امامين ...

مؤلفه هاي حوزه انقلابي از ديدگاه امام(رحمه الله) و مقام معظم رهبري را در دو سطح مطرح كرد: نخست مؤلفه هاي بينشي و ومعرفتي و ديگري مؤلفه هاي رفتاري و عملكردي. در قسمت مؤلفه هاي بينشي و معرفتي، مهمترين مؤلفه ها عبارتند از: 1- جدا نكردن دين از سياست؛ القاي جدايي دين از سياست از حربه هاي دشمن است.2- پذيرش مسئوليت در قبال نظام جمهوري اسلامي؛ حوزه علميه بايد از نظام، دفاع و به لحاظ فكري آن را تغذيه نمايد. 3- زمان شناسي؛ در اختيار گرفتن نبض تفكر جامعه و جلوتر از زمان حركت كردن.4- دشمن شناسي؛ اين در حالي است كه هيچ زمان حوزه هاي علميه، دشمني به خطرناكي دشمنان امروز نداشته.

در بخش مؤلفه هاي رفتاري و عملكردي، مهمترين آنها عبارتند از: 1- كمك به نظام اسلامي؛ حوزه هاي علميه بايد نيازمندي هاي نظام اسلامي، به ويژه در عرصه نظري را برآورد كند.2- آموزش طلاب متناسب با نياز جامعه؛ طلاب براي مسئوليت پذيري در ارگان هاي متناسب، آموزش داده شوند.3- تربيت طلاب انقلابي؛ حفظ روحيه انقلابي به دور از افراط و تفريط و همراه با بصيرت. 4- ورود به عرصه سياست، لزوم ورود به عرصّ سياست و پرهيز از سياست زدگي همراه شناخت مسائل سياسي و جريان هاي حاكم بر جهان.5- وحدت و يكپارچگي.6- بهره گيري از تكنولوژي و فناوري روز دنيا در جهت نيل به اهداف.

موضوعات: رهبری, امام خمینی  لینک ثابت

[سه شنبه 1397-01-28] [ 09:44:00 ق.ظ ]  



  نفس سرکش! ...

آقایان باید مراقبه کنند، باید مراقبت کنند خودشان را از صبح تا عصر ، باید مراقب خودشان باشند. نفس انسان سرکش است. یک آن از آن غافل بشویم (نعوذ بالله) انسان را به کفر می کشد. شیطان راضی نیست به فکر ما، او کفر ما را می خواهد، او می خواهد همه را منتهی کند به کفر ، منتها از معاصی کوچک می گیرد و کم کم وارد می کند در بزرگتر ، کم کم بالاتر ، تا برسد به آنجا که خدای نخواسته انسان را اصلاً از اسلام منحرف کند. آقا ، از خودتان باید مراقبت کنید، از اول صبح که از خواب پا می شوید یا اول اذان یا عشا یا قبل از اذان که پا می شوید از خواب طویل، باید مراقب خودتان باشید.

موضوعات: امام خمینی  لینک ثابت

[شنبه 1396-10-23] [ 10:53:00 ق.ظ ]  



  درجه ای از همه بالاتر ! ...

بدان که از براى عجب (و خود پسندی)…(که یکی از مهلکات است درجاتی است و درجه ای ) که از همه بالاتر و هلاکش بیشتر است، حالى است که انسان‏‎‎‏ در قلب خود بر ولىّ نعمت خود منّت گذارد. گمان کند که به واسطۀ ایمان او در مملکت حق‏‎ ‎‏ وسعتى یا در دین خدا رونقى پیدا شد؛ یا به واسطۀ ترویج او از شریعت یا ارشاد و‏‎ ‎‏هدایت او یا امر به معروف و نهى از منکر او یا اجراى حدود یا محراب و منبرش به دین‏‎ خدا رونقى بسزا داده؛ یا به واسطۀ آمدن در جماعت مسلمین یا به پا کردن تعزیۀ‏‎ ‎‏حضرت ابى عبدالله الحسین، علیه السلام، رونقى در دیانت حاصل شد که به سبب‏‎ ‎‏آن بر خدا و بر سیّد مظلومان و بر رسول اکرم، صلى الله علیه و آله، منّت دارد. هر‏‎ ‎‏ چند اظهار این معنى نکند، در دلش منت مى گذارد. و از همین باب است‏‎ ‎ منت گذارى بر بندگان خدا در امور دینیّه. مثل آنکه در دادن صدقات واجبه و مستحبه‏‎ ‎‏و در دستگیرى از ضعفا و فقرا بر آنها منت گذارى کند. گاهى این منت گذارى‏‎ ‎‏ مخفى است حتى بر خود انسان.

[ امام خمینی –ره- ،چهل حدیث ، حدیث سوم در باب عجب

موضوعات: امام خمینی  لینک ثابت

[چهارشنبه 1396-08-03] [ 11:18:00 ق.ظ ]  



  مثَل حریص به دنیا ! ...

باید انسان بداند که دنیا طوری است که هر چه آن را بیشتر تعقیب کند و در صدد تحصیل آن بیشتر باشد، علاقه اش به آن بیشتر شود و تأسّفش از فقدان آن روز افزون گردد، گوئی انسان طالب چیزی است که به دست او نیست. گمان می کند طالب فلان حدّ از دنیا است، تا آن را ندارد از آن تعقیب می کند و در راه آن تحمّل (هر سختی را) می کند و خود را به مهالک می اندازد؛ همین که آن حدّ از دنیا را به دست آورد، برای او یک امر عادی می شود و عشق و علاقه اش مربوط می شود به چیز دیگری که بالاتر از آن است و خود را برای آن به زحمت و مشقّت می اندازد و هیچ گاه عشقش فرو ننشیند، بلکه هر دم روزافزون شود و زحمت و تعبش بیشتر گردد. … چنانچه در کافی شریف از حضرت باقر العلوم (ع) روایت نموده که «مثَل حریص به دنیا مثَل کرم ابریشم است که هر چه به دور خود ، آن را بیشتر می پیچد از خلاص شدن دورتر شود تا آن که از اندوه بمیرد.»

[ امام خمینی –ره –آداب الصلوه ، موسسه نشر امام خمینی ، چاپ دوم ، 1372 ، ص 51]

موضوعات: امام خمینی  لینک ثابت

[جمعه 1396-07-21] [ 09:27:00 ق.ظ ]  



  غفلت از حق (شرح چهل حدیث امام خمینی (ره)) ...

 

غفلت از حق ،کدورت قلب را زیاد کند ونفس انسان وشیطان را برانسان چیره کند ومفاسد راروز افزون کند وتذکر ویاد آوری ازحق،دل را صفا دهد وقلب را صیقلی نمایدوجلوه گاه محبوب کند و روح را تصفیه نماید وخالص کند واز قید اسارت نفس،انسان را براند وحب دنیا را که منشأ خطیئات وسرچشمۀ سیئات است ازدل بیرون کند وهمّ واحدکند ودل را برای ورود صـاحب مـنزل پـاک وپاکـیزه نـمایـد.(القلب حرم الله) پس ای عزیز . . . دل را عادت بده به یاد محبوب،بلکه به خواست خدا صورت قلب،صورت ذکرحق شود وکلمه طیبه لااله الّا الله صورت اخیره وکمال اقصای نفس گردد که از این ، زادی بهتر برای سلوک الی ا…یافت نشود.

شرح چهل حدیث امام خمینی (ره) ، ص 291-292

موضوعات: امام خمینی  لینک ثابت

[چهارشنبه 1396-07-19] [ 05:27:00 ب.ظ ]